BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday 8 March 2014

Just.......read this..

Assalamualaikum dan selamat pagi :)
Alhamdulillah, masih diberi peluang untuk bernafas.

Macam mana nak mulakan ya? Hmm, just jujur aku katakan, apa yang aku tulis ini sepatutnya diamalkan oleh mereka yang beragama Islam.

Bukan nya aku tak marah kalau Non-muslin mengata orang Islam nih terrorist. Mengata Muslim yang menyebabkan MH370 terhempas. Mengata Muslim yang menyebabkan kejadian di WTC dulu.

Marah.

Tapi, ingatkah kamu akan hadis ini?

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu anhu bahwa ada seorang laki-laki berkata kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam : “Berilah aku wasiat”. Beliau menjawab, “Engkau jangan marah!” Orang itu mengulangi permintaannya berulang-ulang, kemudian Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Engkau jangan marah!” [HR al-Bukhâri].

Nabi berpesan kepada kita. Janganlah kamu marah.

Kenapa tidak kita terbalikkan perasaan amarah yang negatif itu kepada suatu yang positif. Kenapa tidak kenalkan mereka kepada Allah? Mereka marah, kita kena stay tenang. Tenang di sini bukan nya brmaksud abaikan mereka. Kita sepatutnya mengatur strategi bagi menarik minat mereka untuk lebih mengenali Allah. Lebih mengenali agama Islam yang sempurna. Bukan nya kita pun nak bash mereka.

Jika kita mengamalkan sikap marah, macam mana kita nak sebarkan syiar Islam sedangkan kebanyakan kita bersikap seperti mereka? Ingat, iman kita terpancar pada akhlak yang mulia. Jangan sehingga mereka yang tidak beragama Islam ini menganggap kita sama seperti mereka disebabkan sikap negatif yang ada pada diri kita.

Seperti contoh sirah Nabi Muhammad, yang mana setiap bagi Baginda menyuap seorang yahudi makan walaupun orang yahudi tersebut sentiasa menghina dan mencaci Baginda. Berkat kesabaran dan akhlak terpuji Baginda akhirnya menyebabkan orang yahudi tersebut memeluk Islam setelah kewafatan Baginda.

See? Baginda tidak pernah marah pada orang yahudi tersebut. Sebab itulah, bila orang buat baik, kita balas baik. Bila orang buat jahat, kita tetap kena balas baik.

"Maka barang siapa mengerjakan kebaikan seberat zarah, nescaya dia akan melihat (balasan)nya." (99:7 - Surah Al-Zalzalah)

"Dan barang siapa mengerjakan kejahatan seberat zarah, nescaya dia akan melihat (balasan)nya." (99:8 - Surah Al-Zalzalah)

Ingatlah, Dia sentiasa melihat, Dia sentiasa menyaksikan kita. Yakin dan percayalah dengan-NYA!

Aku karangkan ini supaya kamu berfikir. Allah bagi kita akal untuk berfikir. Jangan disebabkan sikap kita, syiar Islam tidak dapat disebarkan. Fikir-fikirkanlah.

Semua yang baik datang dari Allah. Ambil yang positif saja ye :)

Terima kasih.

Assalamualaikum! :D

0 comments: